Keväisin lumen ja jään sulaessa tienpinnat kuivuvat ja ilmanlaatu kaupungissa heikkenee, kun liikenne ja tuuli nostavat talven aikana kertynyttä katupölyä
hengitysilmaan.
On arvioitu, että puolet talven aikana kertyneestä katupölystä aiheutuu nastarenkaista. Kitkarenkaisiin vaihtaminen on tehokkaimpia tapoja vähentää katupölyn syntyä. Tällä hetkellä Helsingin talviliikenteessä yli 70 % autoista käyttää nastallisia renkaita.
Noin 40 % kaupunkilaisista saa oireita katupölystä.
Katupölykauden voimakkuus vaihtelee vuosittain johtuen suurelta osin talven ja kevään sääolosuhteiden vaihtelusta. Katupöly koostuu pääosin tien pinnasta irtoavasta aineksesta, jota erityisesti nastarenkaat rouhivat irti, sekä hiekoitusmateriaalista. Pölyä syntyy myös rakennustyömailla.
Katupöly nousee ilmaan keväällä
Kuvaaja näyttää katupölyn keskimääräisen vuorokausipitoisuuden sääoloiltaan tavanomaisena keväänä vilkasliikenteisessä paikassa pääkaupunkiseudulla. Vaikka katupölyn määrä vaihtelee vuosittain, sen vaikutus ilmanlaatuun näkyy selkeästi joka kevät. Katupölypitoisuuksien ylittäessä raja-arvotason ilmanlaatu on selkeästi heikentynyt.
Helsingin tavoitteena on kasvattaa kitkarenkaiden osuutta Helsingin kaupunkiliikenteessä nykyisestä alle 30 prosentista 70 prosenttiin talveen 2030–2031 mennessä.
Tutkimukset osoittavat, että yksi tehokkaimmista tavoista vähentää katupölyä on vaihtaa nastarenkaat kitkarenkaisiin. Talvikaudella 2020–2021 kitkarenkaiden osuus Helsingin liikenteessä oli noin 28 %.